top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תMaya Chen

בתי ספר בארצות הברית- הבדלים עיקריים בין ישראל לארה"ב

שנת הלימודים כבר החלה או תחל עוד מספר ימים והתחלת הלימודים במדינה חדשה ובסביבה זרה יכולה להיות מאוד מלחיצה עבור ילדכם וגם עבורכם, ההורים.

לי תמיד עזר לדעת, להבין לאן פני מועדות, כדי להוריד את הלחץ וחוסר הודאות ופה בדיוק נכנס הפוסט הזה:


לפני שאתחיל אסייג, שבארה"ב יש 50 מדינות ולכן אני תמיד ממליצה לבדוק את החוקים המדויקים במדינה שלכם וב-District שלכם.


בארה"ב יש מספר סוגים של בתי ספר לגילאי K-12 שיכולים להתאים לילדים שלכם:

1. ביה"ס ציבורי (Public School)- ממומן ע"י משלמי מיסים כמוכם ולכן לא יעלה לכם כסף. בתיה"ס אלו מקבלים אליהם כל ילד שגר באזור המגורים של בית הספר. במדינות מסוימות ניתן להירשם לכל ביה"ס ציבורי שתרצו, גם אם הוא לא נמצא ליד הבית שלכם.

כמו בישראל, ישנם בתי ספר טובים יותר ופחות מבחינה אקדמית וחברתית .

באתר https://www.greatschools.org/ תוכלו למצוא מידע על כל ביה"ס וציון משוקלל של ציוני מבחנים, התקדמות תלמידים ו-Equity. קחו בערבון מוגבל את הציון הזה ובררו בדרכים נוספות על בית הספר.


2. ביה"ס פרטי (Private School)- בתי ספר שממומנים ע"י ההורים (קרי אתם). הם יכולים להיות בעלי תוכנית לימודים מיוחדת, כיתות קטנות ו/או בעלי תוכנית לימודים מותאמת דת (לדוגמא בתי ספר יהודים). פעמים רבות ניתן לפנות לבית הספר ולברר האם יש עזרה בתשלום דמי ההרשמה או מלגה כלשהי. לעיתים המדינה גם היא מציעה עזרה בשכר הלימוד.


3. בית ספר נושאי (Public Charter School and Magnet Schools) - גם הם ציבוריים, בחינם וללא דרישות קבלה רק שאלו בתי ספר בעלי שיטות למידה אחרות או שמתמקדים בנושא ספציפי כמו סביבה, מדע, אמנות ועוד. מכיוון שתלמידים רבים רוצים להתקבל לבתי ספר אלו, הקבלה נעשית לרוב ע"י הגרלה (וחשוב לשים לב מתי ההרשמה להגרלה). פעמים רבות יש חובת התנדבות הורים בבית הספר האלו.


4. בעידן הפוסט קורונה מדינות רבות מציעות גם תוכניות לימוד אונליין בחינם. אם זה רלוונטי אליכם בדקו במקום מגוריכם מה קיים.


5. למידה ביתית (HomeSchooling)- ההורים מלמדים את ילדיהם מהבית. לעיתים הילדים זכאים להשתתף בפעילויות ספורט מטעם ביה"ס (בדקו באזור מגוריכם). לכל מדינה חוקים שונים לגבי סוג למידה זה.

באתר https://schoolchoiceweek.com/ תוכלו למצוא את סוגי בית הספר השונים (חפשו Choice Roadmap) עם החוקים הספציפיים למדינה אליה אתם עוברים.



כדאי שתכירו את ההבדלים העיקריים בין ההתנהלות במסגרות החינוך בארה"ב לבין ההתנהלות מסגרות בישראל:

בתי ספר יסודיים-

  1. המורה- למורה בארה"ב מקובל לפנות בשם מיס X (שם המורה). אף אחד לא פונה למורה בשמה הפרטי. וכשאני אומרת כולם אני מתכוונת לתלמידים, מורים, הורים ואפילו המורה מדברת על עצמה בגוף שלישי. גם בגן הגננות נקראות מורות ועונות לשם מיס X.

  2. דרכי תקשורת עם המורה- אלא אם כן המורה אמרה אחרת, דרך התקשורת איתה היא באמצעות אימייל ולא לאימייל הפרטי. למורה/גננת יש לרוב שעות קבועות ביום בהן היא עונה למיילים או נפגשת עם ההורים. אין אפשרות לפגישה או עדכון "על הדרך".

  3. פרידות בגן/ביה"ס בימים הראשונים להתאקלמות- ההורים לרוב רק מורידים את הילדים במסגרת ונוסעים לעניינם. לרוב אין אפשרות לשבת בכיתה/בגן ולראות שהילד מתאקלם. הגישה הרווחת היא לסמוך על הילד שיסתדר ובמידה ותהיה בעיה יתקשרו להורה.

  4. איסוף הילד מהמסגרת- מאוד מקפידים בגילאים הצעירים על כך שרק הורה או מלווה שרשום במסגרת ככזה שמותר לו לאסוף את הילד, אכן יוכל לקחת את הילד. כלומר, אם יש לכם חבר שעוזר לכם לאסוף את הילד-עדכנו את הגן/ביה"ס (והעדכון צריך להיות כתוב).

  5. הילד לא מגיע לביה"ס? חובה להודיע למזכירות ביה"ס/גן לפני תחילת היום- כל בוקר נעשית בדיקת שמות ואם הילד לא מגיע בזמן מתקשרים להורים לברר איפה הוא. לא מקובל להודיע למורה על היעדרות אלא למשרד ביה"ס/מזכירות/משרד הגן

  6. בארה"ב מאוד מכבדים את פרטיות האחר ולכן אסור לבית הספר להעביר אליכם פרטים של הורה אחר (טלפון או אימייל) ללא רשותו . לכן, אם תרצו לארגן פליידייט עם ילד אחר, אחת הדרכים היא לפנות למורה ולבקש ממנה להעביר את הבקשה להורה של הילד השני.

  7. מאותה הסיבה לרוב לא תהיה בכיתה רשימת קשר או קבוצת ווטסאפ, אלא אם כן ההורים הסכימו על כך מראש וחתמו על האישור למסור את פרטיהם.

  8. במידה ויש בעיה מקובל לפנות קודם כל למורה ורק אח"כ ליועצת ביה"ס ולהנהלה. היועצת עובדת בעיקר מול הילדים ולא מול ההורים.


טעימה מהנעשה בביה"ס יסודי בארה"ב-



ומה לגבי מתבגרים בגילאי חטיבה ותיכון ?


1. החטיבה והתיכון שונים מאוד מישראל- אין כיתת אם או מורה מחנכת. הילדים מקבלים מערכת של שיעורים וכיתות ועוברים בין הכיתות לפי המקצועות. גם הפסקת האוכל לרוב מחולקת למספר קבוצות, כלומר לא כל הילדים אוכלים באותו הזמן. אם יש בעיה עם נושא מסויים, מקובל שהילד יפנה למורה הספציפית ויבקש עזרה.

2. תפקיד יועץ ביה"ס הוא בעיקר תפקיד אקדמי- לראות כיצד הילד בונה לעצמו מערכת ומקדם את עצמו לקראת הקולג'.במידה ויש בעיה, הילד אמור לפנות ליועץ בעצמו.

3. בכל מה שקשור להתנהלות מול המורים- קחו בחשבון שביה”ס מעודד את התלמידים להיות עצמאיים ולפנות בעצמם למורים או ליועץ במקרה הצורך וההורים פחות מצופים להתערב, אלא אם כן במקרי קיצון.

4. פעילויות הספורט בגבולות ביה"ס מאוד מקובלות ומפותחות בארה"ב. בררו איזה סוגי ספורט קיימים בביה"ס. זו גם דרך טובה לפעילות גופנית וגם דרך מצויינת להכיר חברים חדשים.

סביר להניח שביה"ס יבקש אישור מהרופא להשתתפות בחוגי הספורט בביה"ס ותצטרכו לשלם גם על מדים לשיעורי ההתעמלות.

5. פעילות ההורים מוגבלת יותר בגילאי חטיבה ותיכון אבל אם תרצו אני בטוחה שועד ההורים, הוא ה-PTA, ישמח למתנדבים נוספים. תוכלו לקרוא עוד על פעילותי ב PTA פה.

6. לכל ביה"ס יש דמות שמתפקדת כקמע ביה"ס (School Mascot). תראו אותה על כל הפרסומים הבית ספריים, תפגשו בה כבובה בארועי ביה"ס ועוד.


קמע חטיבת הביניים בקירקלנד


ההתחלה לא פשוטה ודורשת הרבה סבלנות והכלה, אז קחו נשימה עמוקה!


אם אתם מרגישים שאתם צריכים אוזן קשבת, אם יש לכם עוד שאלות או מחפשים עוד מידע וליווי בנושאי רילוקיישן לארה"ב אל תהססו לדבר איתי!

כתבו לי ל maya.chen.relo@gmail.com ואראה כיצד אני יכולה לעזור לכם כדי שלא תרגישו לבד ברילוקיישן.


1,615 צפיות0 תגובות
bottom of page